שרון שמואל

טיקטוק – למה צריך את זה?

אחת מן התופעות המרכזיות שהתרחשו בעולם הרשתות החברתיות בשנים האחרונות היא העליה של רשת הסרטונים החברתיים – טיקטוק. טיקטוק היא אפליקציה סינית שנותנת פייט חזק לרשתות חברתיות אחרות מבוססות ויזואל, בעיקר בזכות העובדה שלצד יכולות טכנולוגיות כאלו ואחרות, טיקטוק ייצרה תרבות של ממש. בעוד שברשתות חברתיות אחרות ניתן דגש חזק על היכולות המסופקות לקהל המשתמשים, טיקטוק שמה דגש דווקא על אופן השימוש ביכולות האלו. טיקטוק הכניסה לחיים שלנו מושגים כמו אתגרים, דואטים, ונתנה במה אמיתית לרוח היצירתית של צעירים ומבוגרים כאחד. בטיקטוק כל אחד יכול לתת פרשנות לתוכן, לשכתב אותו באמצעות יצירת נקודת מבט נוספת ולשתף אותו. תצורת הפעילות של הרשת החברתית הזאת מאפשרת גם ליוצרים אנונימיים להתפרסם בין לילה, ולגולשים רבים ליהנות מאותה פרשנות שייצרו ,אבל לפני שנצלול פנימה לתרבות הטיקטוק, בואו ננסה להכיר כמה וכמה מושגי יסוד בשימוש האפליקציה.

חוצץ ה – For You

טיקטוק מספקת לכם פיד פרטי שבו מוצגים לכם סרטונים שהיא סבורה שיעניינו אתכם. איך בדיוק טיקטוק מבצעת את המשימה הזאת? מן הסתם, היא לא חושפת זאת (אחרת למפרסמים קל היה הרבה יותר לחדור לפיד שלכם בצורה מותאמת אישית). מה שכן ניתן לומר הוא שבניגוד לרשתות חברתיות אחרות שבהן עולם התוכן המוצג לכם הוא עולם התוכן של המעגלים הקרובים (תוכן שפרסמו חברים, או חברים של חברים), הרי שטיקטוק מאפשרת לכם לקבל חשיפה למגוון רחב של יוצרים שכלל לא מנויים על רשימת החברים או העוקבים שלכם. בצורה כזו, תכנים יכולים להפוך ויראליים בצורה ממשית, גם אם אתם לא פופולריים ממש. באמצעות אלגוריתם משוכלל שמודד את מידת העניין שמייצר הסרטון שהעלתם בקרב קהל יעד אובייקטיבי, מאפשרת טיקטוק דמוקרטיזציה של סרטונים, ומאפשרת לתכנים הטובים באמת לצוף מעל פני השטח.

חוצץ ה – Following

אם צפיתם בסרטון מושקע שמייצר פרשנות מעניינת לטעמכם לשיר או לקטע מוזיקלי, ייתכן שתירצו להמשיך ולעקוב אחר היוצר המוכשר. טיקטוק מאפשרת לכם לנהל פיד נפרד של האנשים אחריהם החלטתם לעקוב, וליהנות מתכנים שהם לגמרי מותאמים להעדפות שלכם.

פרשנות לסרטונים – דואטים ואתגרים

כאמור, אחד המוטיבים המשמעותיים ביותר בשימוש היומיומי בטיקטוק הוא הדגש האומנותי. כאשר גולש צופה בסרטון הוא יכול לייצר פרשנות לסרטון, באמצעות שימוש באותו פס קול, תוך יצירת קטע וידאו דומה. האפשרות הטכנית הזאת יצרה תרבות מיוחדת: אנשים החלו לעשות שימוש באפליקציית טיקטוק על מנת לייצר פרשנות ייחודית באמצעות אוסף של מנגנונים. מנגנון אחד הוא מנגנון הדואט: סרטון פרשנות שמוקרן לצד הסרטון המקורי, תוך שימוש בסאונד המקורי, ולמעשה מאפשר קבלת זוית אחרת של התוכן. מנגנון אחר שבו נעשה שימוש בטיקטוק (לא תמיד שימוש ראוי, אגב) הוא מנגנון האתגרים. יוצר תוכן אחד מעלה אתגר, ובעקבותיו מועלים סרטונים שמנסים לחקות את האתגר הזה. טיקטוק מאפשרת לכם לעשות שימוש בהאשטגים – כדי להגדיל את החשיפה האורגנית של הסרטונים שלכם לקהל היעד הרלוונטי.

יצירת תוכן

אחת הסיבות שבגללן הפכה טיקטוק לאפליקציה כל כך פופולרית, היא העובדה שהיא מספקת כלים נוחים ופשוטים ליצירה של סרטונים בקלות יחסית. באמצעות מגוון של פילטרים, כלי עריכה, שימוש במגוון רחב של קטעי סאונד מוכנים מראש, תוכלו לייצר סרטון שמתאים לרמה של סרטונים אחרים באפליקציה ומשתלב היטב בפיד. זאת ועוד, בניגוד לטיקטוק, שירותים אחרים מקפידים בקנאות על עניין זכויות היוצרים. אם תבחרו, למשל, להעלות ליוטיוב סרטון עם פלייבק של שיר מוכר, תוך יצירת וידאו איכותי ומקורי על פס הקול הזה, סביר מאוד להניח שבמוקדם או במאוחר יוטיוב תסיר את הסרטון מיוטיוב בשל פגיעה בזכויות יוצרים. בטיקטוק הדברים עובדים אחרת, ולמעשה, טיקטוק מעודדת תרבות של ביצוע פרשנות לסרטונים קיימים, תוך שימוש בסאונד המקורי שלהם. אפשר לקחת לדוגמה את תרבות הליפסינג – התאמת תנועות השפתיים לשיר המתנגן ברקע, כדי להבין את ההבדל התהומי בין שתי הפלטפורמות. העובדה הזאת מנגישה, למעשה, את יצירת התוכן לכל אחד ואחת ממשתמשי האפליקציה, והופכת את תהליך יצירת התוכן הזה לקל ופשוט הרבה יותר.

פרסום בטיקטוק

והנה, אנחנו מגיעים לצד השני של המשוואה. כל הטוב שטיקטוק מציעה, מאפשר לקהל היעד שלה ליהנות מן התכנים השונים שמועלים אליה, אבל להיות גם קהל יעד רלוונטי לפרסומות. טיקטוק מאפשרת למפרסמים לייצר סרטונים של עד 15 שניות, שבהם הם יכולים להציע לגולשים מוצרים או שירותים שונים שהם יודעים לספק. באמצעות קמפיין ממומן כזה, יכולים מפרסמים להפנות משתמשי טיקטוק לאתר האינטרנט של המפרסם, לדפי נחיתה, דפי איסוף לידים או לעודד את הגולשים ליצור קשר עם המפרסם בדרכים אחרות כמו טלפון או מייל. כדי להצליח ולייצר תגובה טובה של קהל המשתמשים לפרסום בטיקטוק, חייבים המפרסמים להתאים את פורמט התוכן שלהם כך שישתלב בצורה טבעית ככל האפשר בפיד, ויתאים לתרבות השימוש בטיקטוק. כמו כן, חשוב יהיה לציין, שטיקטוק כרגע מאפשרת לגולשים לפתוח לינקים ממומנים רק בתוך הדפדפן של האפליקציה. העובדה הזאת אמנם מייצרת חויה נעימה יותר מבחינת המשתמש, שכן זמני הטעינה של הלינקים הם קצרים יותר והתחושה היא שהגולש נשאר בתוך אותו עולם תוכן, אך מצד שני הדפדפן של טיקטוק אינו מספק תמיכה מלאה לתכנים מגוונים שאיתם צריך להתמודד דפדפן רגיל.

לסיכום

טיקטוק מביאה איתה בהחלט בשורה חדשה בעולם הרשתות החברתיות, משום שלצד כלים ושירותים טכנולוגיים, היא בעיקר מייצרת תרבות ושפה משותפת. כמו כן, בגלל אופן הפעולה של טיקטוק, שבמהלכו יכולים משתמשי האפליקציה להחשף לתכנים מגוונים גם אם אלו נוצרו על ידי משתמשים שהם כלל לא מכירים, כל יוצר אנונימי הוא כוכב רשת בפוטנציה, מה שמעודד את השימוש באפליקציה.
Exit mobile version